paperclip paperclip

Настрій - година психолога

 Велике значення для кожної людини має її щоденний настрій. Він впливає не тільки на неї, на її самопочуття, на вико­нання якихось справ, а й на взає­мини з оточуючими.
Що таке гарний настрій? У чому він виявляється?
Так, гарний настрій — це коли ви себе добре почуваєте, все у вас виходить, ви всім задоволені, всіх любите. У такому настрої у люди­ни частіше виникають чудові ідеї.
А поганий настрій?
Це коли навколо все видається похмурим, сумним, нецікавим. Ви погано почуваєтеся, вам прикро, шкода себе.
Що ж робити, щоб поганий настрій не приходив, а якщо вже виник, то скоріше його позбу­тися? Може, треба трохи поче­кати — і він сам зміниться? А може, варто самим спробувати змінити його?
Людина може залишатися у по­ганому настрої цілий день і навіть декілька днів. Але треба пам'ятати, що від цього погано не лише їй самій, а й людям, котрі її оточують. І якщо такий стан затягується, це негатив­но позначається на взаєминах із батьками, з друзями і близькими.
Що ж треба зробити, щоб по­долати поганий настрій? Насампе­ред треба подумати і з'ясувати, чому так сталося, як можна ви­правити ситуацію...
Зараз ми з вами розучимо впра­ву, яка допоможе вам, коли до вас «завітає» поганий настрій.
Вправа «Як подолати поганий настрій». Cядьте зручно, заплющте очі, дихайте рівно, спокійно. Уявіть, що ви виправили ситуацію, яка спричинила поганий настрій. Ви пишаєтеся, адже виявилися сильнішими за обставини. Скажіть подумки такі слова: «Я вмію воло­діти собою! Я — сильна людина!». Від цих слів ви наповнитеся силою, плечі розпрямляться, го­лова гордо підніметься, ви начеб­то станете вищими. Розплющте очі і тричі вимовте: «Я вмію володіти собою!».
(Колективне виконання вправи.) Учитель. Іноді трапляються такі ситуації, які неможливо виправи­ти (наприклад, ваш друг, подруга переїхали до іншого міста). Вам сумно, у вас поганий настрій. Що можна зробити у такому випадку? У цьому вам допоможе наступна вправа.
Вправа «Дослід». Візьміть склянку і уявіть, що ви її роз­били.
— Чи можливо, щоб склянка знову стала цілою? А якщо довго чекати? А якщо заплакати? А якщо закричати?
— Жодна з цих дій не допомо­же виправити ситуацію, тому не треба весь час думати про неї. Якщо не можна змінити обстави­ни, можна змінити ставлення до них. Адже ми можемо вибирати, про що думати і як думати.
«У мене нічого не вийде», «я так і думала», «я така невдаха», «я не зможу» — такі думки прихо­дять до людини у скрутній ситу­ації. Якщо ви будете сидіти і вмов­ляти себе у такий спосіб, переко­нувати, що потрапили у безвихідь, то так і не знайдете способу подо­лати неприємні обставини, позбу­тися поганого настрою. Спробуй­те змінити своє ставлення до них, скажіть собі: «Годі плакати і суму­вати, треба придумати, що мені до­поможе», «У мене є друзі, можна порадитися з ними».
Людина може впадати «в тугу» через наявність у неї значної кількості вільного часу.
(Учням пропонується скласти перелік своїх занять і захоплень, а потім дати відповідь на запитан­ня: «Що ти будеш робити, якщо в тебе поганий настрій ?».)
 А тепер пограємо з вами у гру.
Гра «Кульгава мавпа». Учитель каже: «Завдання, яке я вам зараз запропоную, треба буде виконува­ти, коли я дам команду «Почали!», і закінчити, коли я скажу «Стоп!». Якщо ви з якоїсь причини не до­тримаєтеся моєї інструкції, дайте
сигнал — плесніть у долоні. Отже,? якщо ви відволіклися, обов'язко­во плесніть і продовжуйте працю­вати. Усе зрозуміло? Заплющте очі... Увага, даю завдання: не ду­май про кульгаву мавпу. Почали! ... Стоп!»
Ця вправа викликає найбільш ший інтерес при першому вико­нанні: сміх, емоційну розрядку. Тому її можна використовувати для зняття напруги. Кожний учас­ник відшукає свій прийом, ними можна обмінятися. Але не з ме­тою виявлення, у кого краще, а щоб показати ще один варіант ви­конання завдання. Найчастіше учасники доходять висновку, що ні про що не думати неможливо, краще зосередитися на чомусь іншому.

Домашнє завдання: виконати вправу «Лист до самого себе». Уч­ням пропонується написати лист, який би вони хотіли одержати. У його змісті треба висловити, на­приклад, якесь прохання (спитати поради, виявити радощі чи сум, погодитися з чимось, нагадати про те, що людина не одна тощо).