Настрій - година психолога
Велике значення для кожної людини має її щоденний настрій. Він впливає не тільки на неї, на її самопочуття, на виконання якихось справ, а й на взаємини з оточуючими.
Що таке гарний настрій? У чому він виявляється?
Так, гарний настрій — це коли ви себе добре почуваєте, все у вас виходить, ви всім задоволені, всіх любите. У такому настрої у людини частіше виникають чудові ідеї.
А поганий настрій?
Це коли навколо все видається похмурим, сумним, нецікавим. Ви погано почуваєтеся, вам прикро, шкода себе.
Що ж робити, щоб поганий настрій не приходив, а якщо вже виник, то скоріше його позбутися? Може, треба трохи почекати — і він сам зміниться? А може, варто самим спробувати змінити його?
Людина може залишатися у поганому настрої цілий день і навіть декілька днів. Але треба пам'ятати, що від цього погано не лише їй самій, а й людям, котрі її оточують. І якщо такий стан затягується, це негативно позначається на взаєминах із батьками, з друзями і близькими.
Що ж треба зробити, щоб подолати поганий настрій? Насамперед треба подумати і з'ясувати, чому так сталося, як можна виправити ситуацію...
Зараз ми з вами розучимо вправу, яка допоможе вам, коли до вас «завітає» поганий настрій.
Вправа «Як подолати поганий настрій». Cядьте зручно, заплющте очі, дихайте рівно, спокійно. Уявіть, що ви виправили ситуацію, яка спричинила поганий настрій. Ви пишаєтеся, адже виявилися сильнішими за обставини. Скажіть подумки такі слова: «Я вмію володіти собою! Я — сильна людина!». Від цих слів ви наповнитеся силою, плечі розпрямляться, голова гордо підніметься, ви начебто станете вищими. Розплющте очі і тричі вимовте: «Я вмію володіти собою!».
(Колективне виконання вправи.) Учитель. Іноді трапляються такі ситуації, які неможливо виправити (наприклад, ваш друг, подруга переїхали до іншого міста). Вам сумно, у вас поганий настрій. Що можна зробити у такому випадку? У цьому вам допоможе наступна вправа.
Вправа «Дослід». Візьміть склянку і уявіть, що ви її розбили.
— Чи можливо, щоб склянка знову стала цілою? А якщо довго чекати? А якщо заплакати? А якщо закричати?
— Жодна з цих дій не допоможе виправити ситуацію, тому не треба весь час думати про неї. Якщо не можна змінити обставини, можна змінити ставлення до них. Адже ми можемо вибирати, про що думати і як думати.
«У мене нічого не вийде», «я так і думала», «я така невдаха», «я не зможу» — такі думки приходять до людини у скрутній ситуації. Якщо ви будете сидіти і вмовляти себе у такий спосіб, переконувати, що потрапили у безвихідь, то так і не знайдете способу подолати неприємні обставини, позбутися поганого настрою. Спробуйте змінити своє ставлення до них, скажіть собі: «Годі плакати і сумувати, треба придумати, що мені допоможе», «У мене є друзі, можна порадитися з ними».
Людина може впадати «в тугу» через наявність у неї значної кількості вільного часу.
(Учням пропонується скласти перелік своїх занять і захоплень, а потім дати відповідь на запитання: «Що ти будеш робити, якщо в тебе поганий настрій ?».)
А тепер пограємо з вами у гру.
Гра «Кульгава мавпа». Учитель каже: «Завдання, яке я вам зараз запропоную, треба буде виконувати, коли я дам команду «Почали!», і закінчити, коли я скажу «Стоп!». Якщо ви з якоїсь причини не дотримаєтеся моєї інструкції, дайте
сигнал — плесніть у долоні. Отже,? якщо ви відволіклися, обов'язково плесніть і продовжуйте працювати. Усе зрозуміло? Заплющте очі... Увага, даю завдання: не думай про кульгаву мавпу. Почали! ... Стоп!»
Ця вправа викликає найбільш ший інтерес при першому виконанні: сміх, емоційну розрядку. Тому її можна використовувати для зняття напруги. Кожний учасник відшукає свій прийом, ними можна обмінятися. Але не з метою виявлення, у кого краще, а щоб показати ще один варіант виконання завдання. Найчастіше учасники доходять висновку, що ні про що не думати неможливо, краще зосередитися на чомусь іншому.
Домашнє завдання: виконати вправу «Лист до самого себе». Учням пропонується написати лист, який би вони хотіли одержати. У його змісті треба висловити, наприклад, якесь прохання (спитати поради, виявити радощі чи сум, погодитися з чимось, нагадати про те, що людина не одна тощо).