Стратегія розвитку Селищенського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Гніванської міської ради Вінницької області на 2021 – 2026 роки

Стратегія розвитку

Селищенського закладу загальної середньої освіти 

І-ІІІ ступенів Гніванської міської ради 

Вінницької області Вінницького району 

на 2021 – 2026 роки


  1. КОНТЕКСТ ТА СТРАТЕГІЧНА ІДЕЯ

Виклики часу зумовили розробку Стратегії Селищенського закладу загальної середньої освіти I-III ступенів Гніванської міської ради Вінницької області, що визначає основні шляхи розвитку закладу освіти, скеровує педагогів до реалізації ціннісних пріоритетів особистості, задоволення освітніх потреб здобувачів освіти, залучення стейкхолдерів та створення безпечного, безбар’єрного, мотивуючого, інклюзивного та розвивального освітнього середовища, в якому реалізується модель випускника закладу освіти. 

Стратегія розвитку Селищенського (ЗЗСО) I-III ступенів Гніванської міської ради (далі – заклад освіти, ЗО) спрямована у площину цінностей особистісного розвитку, варіативності й відкритості освітньої системи закладу, зумовлює модернізацію чинників, що впливають на якість освітнього процесу, змісту освіти, форм і методів навчання й виховання, системи контролю й оцінювання управлінських рішень, інформаційної відкритості, взаємовідповідальності та взаємоповаги між учасниками освітнього процесу. 

Селищенский ЗЗСО І-ІІІ ступенів заснований 01.10.1963 року. Засновником закладу освіти є Гніванська міська рада.

Селищенський заклад загальної середньої освіти I-III ступенів – це осередок просвітництва в громаді, в якому створені умови для забезпечення доступної та якісної освіти відповідно до вимог законодавства, запитів суспільства та потреб учасників освітнього процесу. 

Зокрема:

  • оснащено навчальні кабінети обладнанням та засобами навчання, у тому числі сучасним мультимедійним та комп’ютерним обладнанням із новітнім програмним забезпеченням, що дозволяє виконати навчальну програму в повному обсязі;

  • облаштовано місцями для активного і пасивного відпочинку, майданчики для заняття фізичною активністю й спортом, ігрові майданчиками для учнів початкової школи;

  • функціонує інформаційно-ресурсний цент з медіатекою; 

  • враховано ідеї універсального дизайну (та/або розумного пристосування) в облаштуванні території, споруди та приміщень закладу, у закладі функціонує ресурсна кімната;

  • практикується використання електронних платформ, зокрема Google Workspace for Education Fundamentals для надання якісних освітніх послуг  під час дистанційного та/або змішаного навчання 

  • створено класи для кожного навчального предмету в програмі GOOGLE CLASSROOM з автоматичним доступом до онлайн-уроків в сервісі GOOGLE MEET

  • залучено представників усіх категорій учасників освітнього процесу до участі в освітніх проєктах, експериментальній роботі та інноваційній діяльності;

  • створено із числа педпрацівників спільноту висококваліфікованих фахівців – супервізорів, тренерів, тренерів-вчителів, наставників, експертів;

  • налагоджено співпрацю закладу з партнерами, задля забезпечення постійного підвищення якості освіти та рівня професійної майстерності педагогів;

  • 58% випускників ЗО продовжують навчання у вищих закладах освіти за кошти державного бюджету;

  • відзначено досягнення колективу та окремих педагогів ЗЗСО нагородами місцевого, регіонального та державного рівня.

Педагогічний колектив ЗЗСО створює умови для розвитку особистості здобувача освіти, надає можливість для самовираження й самовизначення кожної дитини через запровадження системи цінностей.

Саме тому провідною стратегічною ідеєю розвитку Селищенського ЗЗСО є: 

виховання випускника-лідера на засадах морально-етичних цінностей і людських якостей в умовах безпечного, комфортного, безбар’єрного, інклюзивного, мотивуючого та розвиваючого освітнього простору, що дозволяє реалізувати індивідуальні освітні траєкторії навчання учнів та професійний розвиток працівників закладу освіти.


  1. ЦІННОСТІ ТА СПОСОБИ ЇХ ВТІЛЕННЯ В ЖИТТЯ

Власне ідея Нової української школи передбачає серед засадничих стовпів освіти майбутнього України, виховання, що ґрунтується на цінностях.

Для того, щоб ідея розвитку особистості на цінностях була реально втілена у життя, всі учасники освітнього процесу закладу освіти мають відчувати необхідність самокритично, відповідально оцінювати себе та самовдосконалюватися.

Складність інтеграції різних цінностей у корпоративну культуру пов’язана з необхідністю працювати з декількома поколіннями, що мають різні цінності.


Наші цінності

  1. Гідність як базовий елемент самосвідомості людини, усвідомлення своєї неповторності, необхідності цінувати себе, а також аналізувати себе. 

Вона проявляється у:

  • повазі до прав та свобод кожної людини;

  • виявленні пошани у ставленні до інших людей;

  • відстоювання власних інтересів і повазі до інтересів іншої людини.

Шляхи реалізації цінності:

Утвердження цінності відбувається через взаємодію та спілкування у ситуаціях, які зобов’язують дитину з повагою ставитися до законних інтересів інших та суспільства загалом. Гідність є цінністю, яка напрацьовується та формується, зокрема й через певні суперечливі ситуації, коли зачіпаються моральні підвалини особистості.

  1. Впровадження в практику роботи закладу комплексної програми «Пізнай себе та світ»; 

  2. Робота над проєктом «Твори добро».

2. Успішна взаємодія

Одним із найвищих результатів освіти – толерантне ставлення один до одного. Успішна взаємодія означає повагу, прийняття і правильне розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження і способів проявів людської індивідуальності. Успішна взаємодія та культурне різноманіття як цінність є можливостями для утвердження національної ідентичності. Вияв успішної взаємодії не означає терплячого ставлення до соціальної несправедливості, відмови від своїх або поступки чужим переконанням.

Способи втілення в життя:

  • фестивалі;

  • факультативні курси;

  • факультативний курс (програма СЕЕН);

  • тижні права; 

  • співпраця з правозахисними органами, соціальною службою та службою захисту дітей;

  • організація допомоги, підтримки групам населення, які цього потребують.

3. Довіра та щирість 

Атмосфера довіри відкритості у спілкуванні та взаємоповаги гарантує учасникам освітнього процесу неодмінний внутрішній розвиток, без якого будувати в майбутньому відкриті стосунки з іншими людьми є немислимим.

Усім учасникам освітнього процесу слід відрізняти культивування довіри від виховання довірливості та наївності Критерієм між довірою та довірливістю має слугувати питання безпеки та самозбереження особи.

Шляхи реалізації цінності:

  • публічне висвітлення звітів про діяльність закладу із наданням відповідних документів для формування максимально відкритого інформаційного середовища;

  • розроблення заходів спрямованих на налагодження комунікації і забезпечення постійного зворотного зв’язку між усіма учасниками освітнього процесу.

  1. Екологічно- етична цінність 

Це усвідомлення необхідності зіставляти свої рішення та вчинки із вірогідністю створення загроз для довкілля, робити свідомий вибір на користь природи як вищої цінності для суспільства та умови безпечного майбутнього. Екологічно-етична цінність виховує не лише шанобливе ставлення до природи, але й розуміння інших суспільних цінностей – свободи, соціальної відповідальності, гідності, толерантності тощо.

Шляхи реалізації цінності:

  • проведення факультативів, позанавчальних заходів, предметних тижнів тощо з урахуванням вікових особливостей дітей;

  • участь в МАН, предметних олімпіадах, науково-практичних конференціях;

  • упровадження STEM та STEАM-освіти; 

  • участь в еколого-природничих акціях, проєктах, флеш-мобах закладу освіти, громади, регіону, країни;

  • проведення спільних заходів із закладами вищої освіти, що готують педагогів (наприклад, вчителів природничих наук, лікарів, екологів, працівників лісового господарства тощо);

  • прибирання окремих об’єктів свого населеного пункту;

  • здійснення волонтерської діяльності; 

  • організація просвітницької роботи з батьками учнів стосовно заохочення ними дітей до бережливого ставлення до споживання природних ресурсів, електроенергії тощо; 

  • заохочення учнів до прокладання туристичних маршрутів та екостежок;

  • акції «Посади дерево життя», «Збудуємо парк»;

  • функціонування клубів «Юний природознавець», «Юний блогер».

5. Соціальна відповідальність 

Соціальна відповідальність як цінність має передбачати усвідомлення своєї ідентичності лише у контексті корисної для суспільства діяльності, а не у зрізі долучення людини до всякої групової активності; не повинна диктувати прагнення до нівелювання або засудження суспільством розвитку індивідуалізму; не змушує людину відчувати провину за свій успіх чи достаток. 

Шляхи реалізації цінності:

  • заохочення педагогами учнів до вираження власної свободи не порушуючи свободу інших (уникати викрикувати під час навчальних занять, пересуватися у школі безпечно для усіх, поважати особистий простір кожного тощо). 

  • організація просвітницької та практико-орієнтованої роботи з учителями щодо новітніх підходів у вихованні учнів, демонстрація власним прикладом пріоритетності інтересу загального блага власним;

  • зустрічі з видатними людьми міста і країни на тему відповідального лідерства як основи майбутньої кар’єри;

  • зустрічі з представниками соціально відповідального бізнесу;

  • творча група «Інновація»;

  • зустрічі з представниками перспективних сучасних професій (профорієнтаційна робота);

  • колективні заходи: учні працюють в командах, практикують взаємодопомогу, шукають компроміси та знаходять спільні шляхи вирішення проблем;

  • благодійні акції та волонтерська діяльність у закладі освіти за участю батьків та громадськості;

  • благодійні ярмарки, виручені кошти передаються на потреби закладу освіти;

  • зустрічі з представниками різних професій.

6. Впевненість та відповідальність 

Впевненість та відповідальність – це усвідомлення особою необхідності постійного розвитку протягом усього життя, реалізації творчої іскри, набуття навичок комунікації, роботи в команді, емоційного інтелекту; прагнення критично мислити, прийняття людиною особистої відповідальності за своє життя. 

Шляхи реалізації цінності:

  • тренінгові заняття для всіх учасників освітнього процесу для розвитку

 навичок з пошуку компромісу у конфліктних ситуаціях;

  • заходи з профілактики булінгу для неможливості самоствердження

псевдолідерів;

  • заходи для дотримання академічної доброчесності;

  • заходи, що пропагують здоровий спосіб життя та здорове харчування;

  • тренінгові заняття з розвитку життєвих навичок; 

  • відеолекторій «Безпечний Інтернет»;

  • робота гуртка «Медіаграмотність»;

  • співпраця з підприємцями; 

  • факультатив «Школа юних підприємців»;

  • створення «Портфоліо досягнень класу».


  1. МІСІЯ

Враховуючи матеріально-технічне забезпечення, кадровий потенціал, сучасні вимоги до якості освіти та доцільності пошуку шляхів розвитку зумовили визначення місії та цінностей закладу освіти.

Місія закладу: Селищенський ЗЗСО І-ІІІ ступенів Гніванської МР – це спільнота професіоналів, яка виховує освітченого лідера, здорову і самодостатню ціннісно-зорієнтовану особистість, патріота, здатного до творчої діяльності, інновацій, лідерства шляхом впровадження системи цінностей, особистість, яка прагне до навчання, готова до свідомого вибору та самореалізації, конкурентно- спроможна  на ринку праці, громадянина для  розвитку громади  та країни, в цілому. 

Візія закладу: конкурентоспроможний заклад освіти з безпечним, безбар’єрним, комфортним освітнім середовищем, високою корпоративною культурою, який надає якісні освітні послуги завдяки безперервному професійному зростанню працівників.


  1. ЗАЦІКАВЛЕНІ СТОРОНИ

Для задоволення потреб усіх зацікавлених сторін та для реалізації Стратегічної ідеї, колектив Селищенського ЗЗСО залучає до співпраці стейкхолдерів. 




Зовнішні стейкхолдери:


- держава (здійснює нормативно-правове регулювання діяльності ЗЗСО);

- Державна служба якості освіти та її територіальне управління у Вінницькій області;

- регіональні органи державної влади та органи місцевого самоврядування, департамент гуманітарної політики, відділ освіти міської ради (відповідають за реалізацію державної політики, формують мережу закладів освіти відповідно до потреб громади, відповідають за якість освіти на відповідній території, матеріально-технічне забезпечення закладів);

- батьки, які знаходяться на стадії вибору ЗЗСО (приймають рішення щодо навчання дитини в закладі загальної середньої освіти);

- освітні установи різних типів та видів (позашкільні), з якими укладені угоди про співпрацю (надають додаткове виховання та здійснюють розвиток здібностей, підвищують професійну майстерність працівників)

  • громадські організації та об’єднання, які безпосередньо не пов’язані із системою освіти (творчі спілки, наукові установи), але які зацікавлені у соціальному партнерстві (організують позашкільні виховні заходи, залучають дітей до громадської діяльності, надають матеріальну допомогу).


Внутрішні стейкхолдери:


- різні категорії осіб, що отримують освіту (учні) та їх батьки (беруть участь в реалізації освітнього процесу, співпрацюють із Радою закладу (учні, батьки, педагоги), надають пропозиції щодо покращення якості освіти, тощо);

- педагогічні працівники, зацікавлені у підвищенні результатів навчання учнів та власному професійному розвиткові (надають якісні освітні послуги, відповідають вимогам держави, дотримуються академічної доброчесності, є носіями загально-культурних та суспільних цінностей);

- керівництво ЗЗСО (здійснює стратегічне планування розвитку закладу освіти, відповідає за якість освітніх та управлінських процесів, сприяє проходженню атестації та сертифікації педагогічних працівників, здійснює вивчення ефективності внутрішньої системи забезпечення якості освіти та визначає шляхи до підвищення її рівня);


5. КЛІЄНТО-ОРІЄНТОВАНИЙ ВИМІР (РОЛІ СИСТЕМИ)

  1. Управління державної служби якості освіти у Вінницькій області. 

  2. Засновник -  Гніванська міська рада. 

  3. Відділ освіти Гніванської міської ради. 

  4. Психологічна служба відділу освіти Гніванської МР.

  5. Молодіжна Рада Гніванської міської ради. 

  6. Молодіжний центр «Квадрат» м. Вінниця.

  7. Освітні установи різних типів та видів (позашкільні). 

  8.  Військово-цивільна адміністрація м. Вінниця.

  9. ЗВО – ВДПУ ім. М.Коцюбинського (освітній хаб). 

  10.  Центр професійного розвитку – КУ «Гніванський центр професійного розвитку педагогічних працівників» Гніванської МР, Центр професійного розвитку Вінницької міської ради. 

  11. Тиврівський ІРЦ.  

  12.  Батьки здобувачів освіти. 

  13.  Учителі.

  14.  Учні 1-4 класів.

  15.  Учні 5-9 класів.

  16.  Учні з особливими потребами

  17.  Учні з тимчасово окупованих територій

  18.  Випускники.


6. КЛЮЧОВА РОЛЬ ТА ЇЇ ОСОБЛИВІСТЬ

Наш випускник: 

громадянин України,  представник української національної еліти через набуття національної свідомості, активної громадянської позиції, високих моральних якостей та духовних цінностей.


1. Особистість:

  • цілісна всебічно розвинена, культурна, творча;

  • демонструє навички критичного мислення; вміє працювати з різними витоками інформації, здатний її аналізувати і робити висновки;

  • освічений, має високий рівень мотивації до навчання та розвинені навички самоосвіти; здатен  навчатися впродовж життя;

  • різнобічно та гармонійно розвинений, здатний до саморозвитку та самовдосконалення;

  • має розвинені риси толерантності, взаємоповаги до оточуючих, позитивного мислення, емпатії, завжди готовий допомогти іншим;

  • життєво компетентний, володіє відповідними вміннями та навичками; планує своє життя;

  • здоровий, прагне до фізичної досконалості, звички щодня займатися фізичними вправами та вміння використовувати їх у поліпшенні своєї працездатності й емоційного стану.

2. Патріот: 

- національно свідомий громадянин-патріот, захисник державної незалежності та територіальної цілісності України;

- має активну життєву позицію, поважає гідність і права людини, здатний приймати відповідальні рішення; дотримується уставу школи, уставу родини, суспільства; 

- високоморальна особистість, яка плекає українські традиції, духовні цінності;

- громадянин: вільний, соціалізований, усвідомлює свою ідентичність, поважає ідентичність інших; гідний, прагне щастя, реалізований, проактивний, лідер.


3. Інноватор:

-  здатен змінювати навколишній світ, розвивати економіку за принципами сталого розвитку та європейського вибору;

- розуміє, що він відповідає за свій талант; здатен реалізувати свій потенціал в умовах сучасного суспільства, конкурувати на ринку праці; наявність високих досягнень в одній або декількох видах діяльності;

- вміє працювати в команді, розставляти пріоритети, брати на себе відповідальність за вчинок, справу;

- має потяг до майстерності, відкритість ідеям, глобальне мислення; готовий до професійного самовизначення, самоствердження та самореалізації в дорослому житті;

- енергійний та спроможний заряджати інших; упевнений у собі; позитивне ставлення до змін як до можливостей. 

Для якісної освіти та всебічного розвитку особистості у закладі створено безпечне, безбар’єрне, інклюзивне, розвиваюче, мотивуюче, освітнє середовище:

1. Оснащення класних кімнат за сучасними стандартами: парти та стільці регулюються відповідно до зросту учня, створено куточки відпочинку з м’якими меблями та ігровим обладнанням, інтерактивні дошки та електронні планшети для навчання.

2. Ретельно та раціонально розплановано час перебування у школі: розумове навантаження чергується з фізичним або творчим, заняття у приміщенні з активними іграми надворі.

3. З першого класу діти вивчають англійську мову та можуть обирати додаткові іноземні мови, навчаються англійської із носіями у літньому таборі.

4. Навчання відбувається через залучення до інноваційних проєктів.

5. Заняття проходять у тренінговій формі навчання або з елементами тренінгу.

6. Кожна дитина займається спортом, відвідуючи заняття за уподобаннями та здібностями.

7. Організовано роботу гуртків: художня майстерня, театральна студія, краєзнавчий гурток, фотостудія тощо.

8. Здорове і смачне харчування: лише збалансовані страви за особливим дитячим меню від нашого шеф-кухаря.

Необхідно створити:

  • додаткові умови для якісної освіти учнів у відповідності з їхніми індивідуальними нахилами, можливостями, здібностями і потребами; 

  • активізувати в педагогічній діяльності неформальні та інформальні освітні технології та практики;

  • випереджувальна підготовка для стратегічних проєктів;

  • професійна орієнтація учнів на майбутню діяльність, яка користується попитом на ринку праці.

Для якісної освіти та всебічного розвитку особистості у закладі освіти створена внутрішня система забезпечення якості освіти.

Формуванню загально-культурних та суспільних цінностей сприяють життєві навички, які формуються шляхом запровадження ПРОЄКТІВ.

7. ЕТАПИ РЕАЛІЗАЦІЇ ТА ІНДИКАТОРИ ЕТАПІВ

Планування реалізації проєкту Стратегії

№ з/п

Що потрібно зробити перед початком проекту?

Хто це зробить або допоможе зробити?

Рік, мі-сяць

Індикатори реалізації

(якісні та кількісні)

 

І ЕТАП - ПІДГОТОВЧИЙ

  1.  

Розробка: 

Візія, Місія (Система, Клієнт, Продукт)

Команда учасників проєкту

2021

Визначено візію, місію закладу освіти, систему ролей та етапи реалізації Стратегії.

  1.  

Вивчення науково-методичної літератури

Педколектив

2021

Бібліотека вчителя

  1.  

Планування роботи по розробці проєктів

Команда учасників проєкту

2022

Розробка програм, проєктів

ІІ ЕТАП - ОСНОВНИЙ

  1.  

Налагодити зв’язок із стейкхолдерами, обговорити умови та взаємодію для виконання спільного проєкту 

Команда учасників проєкту

2021-2022

Додаткове фінансування

  1.  

Сформувати штат закладу, залучаючи кваліфікованих педагогічних та інших працівників відповідно до штатного розпису та освітньої програми

Керівник закладу освіти 

2021

Педагогічні працівники під час провадження педагогічної діяльності дотримуються академічної доброчесності.

  1.  

Співпраця з іншими організаціями (батьківська рада, місцеві спільноти, Рада закладу, районна рада, піклувальна рада)

Команда учасників проєкту

2021-2023

Укладено договори про співпрацю з громадськими організаціями та благодійними фондами

  1.  

Розіслати інформаційні бюлетені, в яких розміщено інформацію про проєкти, громадським організаціям та благодійним фондам із проханням про допомогу

Адміністра-ція закладу

2022

Виготовлення бюлетенів, листівок

  1.  

Впровадження освітнього менеджменту у закладі 

Адміністра-ція закладу

2021-2026

План послідовних процесів

  1.  

Розроблення та удосконалення освітніх програм

Педколектив

2021-2026

Розроблені навчальні програми

  1.  

Створити освітні ресурси (електронні презентації, відеоматеріали, методичні розробки, веб-сайти, блоги тощо).

Педколектив

2022-2026

Електронні презентації, відеоматеріали, методичні розробки, веб-сайти, блоги

  1.  

Вести фоторепортаж 

Учасники проєкту

2022-2025

Фото-відео матеріали

  1.  

Звітувати перед громадою

Керівник закладу

Що-річно

Виступ на конференції

  1.  

Висвітлення роботи над проєктом на сайті закладу, на сторінках соціальних мереж.

Відповідаль-ний

Пос-тій-но

Звіти

ІІІ ЕТАП - ЗАКЛЮЧНИЙ

  1.  

Проаналізувати досягнені результати і визначити перспективи подальшого розвитку. Анкетування.

Адміністра-ція закладу

Що-річ-но

Анкетування

  1.  

Розіслати листи подяки фахівцям, особам, що допомогли у реалізації проекту своєю роботою та фінансуванням

Учасники проєктів

2023-2026

Листи, подяки

  1.  

Вручити нагороди та відзнаки учням

Керівник закладу

2023-2026

Нагороди, відзнаки

17.

Скласти план на наступний період

Учасники проєктів

2026

Зміни до плану


РЕСУРСИ НА КОЖЕН З ЕТАПІВ

Стратегія розвитку школи фінансується за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів, а також інших джерел, не заборонених чинним законодавством України.


ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:

  • Якість виконання професійних обов’язків кожним співробітником закладу.

  • Підвищення якості освіти, створення внутрішньої системи забезпечення якості освіти, розширення сфери додаткової освіти.

  • Зростання творчої активності педагогів та їх академічна свобода, поширення інноваційних педагогічних технологій на весь колектив.

  • Здійснення проєктної та дослідницької діяльності, засвоєння науково-технічних знань, розвиток навичок критичного мислення через використання системи STEM - навчання.

  • Підвищення рівня якості знань учнів.

  • Створення медіа контенту для мотивації учасників освітнього простору.

  • Розвиток інклюзії  як цінності демократичного   суспільства.

  • Позитивна тенденція до підвищення рівня здоров’я учнів.

  • Підвищення рівня загальної культури  учасників освітнього процесу.

  • Поширення волонтерської діяльності.

  • Підвищення рейтингу та іміджу закладу освіти.

  • Створення ефективної діючої системи педагогіки партнерства.

  • Посилення міжкультурних зв’язків та рівня взаємодії закладу освіти із соціумом.